Aeroplex infó

2009.07.30. 17:49

Hajsó Viktor szerint az a folyosói pletyka, hogy a júliusi fizetésünk helyet újfent csak 50000Ft-ot kapnánk, teljességgel alaptalan.

Folyosón hallottuk, hogy több kollégánknak felmondott a cég. Megkerestük Orbán László Humán Igazgató urat, hogy hivatalosan tájékoztassa az RMFSzt arról mi folyik.

Elmondta, hogy a cég jelenlegi nehéz gazdasági helyzetére hivatkozva mondatak fel a kollégáknak. Egyenlőre az MLO-n indult el a leépítés, de a cég többi területén is lehet számítani rá, mert minden vezető megvizsgálja, hol van olyan munkaerő többlet amit csökkenteni lehet illetve kell.

Kérdésünkre elmondta, hogy biztosan nem fogja elérni a csoportos létszámleépítési létszámot (ACE KSZ szerint 30 fő), a Társaság ezért nem tájékoztatta a szakszervezetet és az Üzemi tanácsot ami csak az említett létszám után kötelező.

Azért, hogy  csökkentsük a negatív hatásokat Szakszervezetünk javasolta, hogy az ACE mérje fel hány kollégánk jogosult korkedvezményes nyugdíjra és kérdezze meg őket arról, hogy kívánnak-e élni ezzel a lehetőséggel, hiszen idén még kedvezőbb feltételekkel lehet nyugdíjba vonulni, mint jövőre. Ezzel talán csökkenthető az a létszám akik jövedelem nélkül kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek az elbocsájtás által. A Humán Igazgató Úr megígérte megfontolja a javaslatot.

Várhatóan egy hónap alatt fog lezajlani a leépítési hullám.

Amennyiben több információnk lesz, akkor közzétesszük itt.

Bárkinek bármely kérdése van, vagy jogi segítséget kér, az keresse az ügyvivőket.

 

 

Több forduló leépítési tárgyalás után a MALÉV management úgy döntött végrehajtja a tervezett leépítést.

A részletek:

150 fő leépítését határozták el.  2009. 08. 15-24-ig, 96 fő aktív és 10 fő passzív munkavállaló kapja meg a rendes felmondását. A Malév 44 fővel közös megegyezés útján  szünteti meg a munkaviszonyát.

További bontásban 8 fő segédmunkás, 88 fő ügyintéző, 10 fő vezető, irányító az érintett.

 


Meghívottként részt vettünk a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság (RFKB) fórumán.

A fórum célja, hogy a szakképzés tervezésében bekövetkezett változásokra reagáljon, mivel a jövőben a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok fogják megszabni a képzők számára a szakmák szerinti beiratkozási keretszámokat (2008-ban volt az első év, 2009 már a második év tervezése kezdődött meg).

Ezen keretszámokat az RFKB-k két forrásra támaszkodva határozzák meg. Az egyik egy kérdőíves vizsgálat, melynek során országosan 12.000 kérdőív került lekérdezésre, amely tartalmazza a vállalkozásokat és a közszféra intézményeit is. A másik pedig olyan régiónként megtartott konzultációs egyeztető fórumok.

Velünk együtt részt vett a Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakkőzépiskla és Szakiskola, az Aeroplex, a Malév Oktatási Központ, A Lufthansa Technik Budapest, a Hunalpa, Hunacca, valamint a Lesz képviselői.

A bemutatott prezentáci szerint a következő szakmákról volt szó:
Légiutas-kísérő, Repülőgép-szerelő, Repülőgépsárkány-szerelő, Repülőgépműszerész Repülőtéri földi kiszolgáló.

Sajnos az új rendszer nem annyira a szakma képviselőiből áll, az iskoláknak pedig helyük sincs benne, az iskola üzemletetők is túl kis arányban szerpelnek a bizottságban.

A tavalyi döntés értelmében az általunk érdekelt szakmák közül csak a repülőgép szerelők vannak a fejlesztendő csoportban a repülőgép műszerészek a szintentartó, a többi pedig a csökkentendő kategóriába került.  Ez a döntés ami a fejünk felett született nem tükrözi a valós keresletet a képzésre, és negatívan befolyásolja a szakma jövőjét.

Több probléma felmerült, például a törvényhozásunk hibája, hogy nem megfelelően vettük át az 2041-es EK rendeletet az EU-ból ami miatt a Kossuth nem tudta megszerezni a PART-147 engedélyét. A szakképzési alap sem hasznosul ott és úgy ahogy kellene, mert egyre szűkebb határokat szabnak, egyre inkább úgy tünik, hogy nem a működés a lényeg, hanem az, hogy minél több pénzt ne lehessen felhasználni és az visszafolyik akkor az államhoz. Hiányoljuk a szakma népszerűsítését. A legveszélyebbnek azonban a Malév Oktatási Központ helyzete tűnik. A BA Zrt olyan hatalmas bérleti díjat kér a MAlév által a szakképzési alapból épült épületre, hogy a MAlév a költségcsökkentési programjában immár nem először a bezárását tervezi. Ez a döntés ellehetlenítené a gyakorlati képzéseket nemcsak a repülőgép szerelő hanem a légiutaskísérő, földi kiszolgáló munkakörökben. Egy magas színvonalu hazai képzési központot kívánnak megszüntetni.... Az Aeroplex, a Lufthansa Technik, a MALÉV, a MALÉV GH és számos külföldi légitársaság részére végez képzéseket a MOK bűntény lenne megszüntetni, ráadásul gazdaságilag kigazdálkodható a hatalmas és aránytalan bérleti díj. A szakmánk jövője mulhat ezen. Könnyen eljuthatunk oda, hogy leáll a képzés és Magyarországon nem lesz iskolarendszerű képzés a szakmánkban, ha nem figyelünk és segítünk. Ha pedig egszer leáll nehéz lesz újraindítani. Nem messze innen Szlovéniában nincs repülőgép szerelő képzés, nem szeretnénk erre a sorsra jutni.

A forumon az RFKB felé eljuttatott üzenet az volt, hogy minden szakmát a fejlesztendőbe kelle sorolni, hiszen az ágazatunkben működő munkáltatóknak szüksége van képzett repülős szakemberekre folyamatosan.

 


 

Aeroplex infók

2009.07.10. 11:22

A Pénzügytől kapott információk alapján az iskolakezdést támogató utalványok szintén augusztusban kerülnek kiosztásra.

Munkaruha felmérés

2009.07.10. 11:11

Az IP cím restriction törölve - lehet kitöltögetni!

Útijelntés Ponta Delgada

2009.06.30. 22:33


Útijelentés

Az ETF 2009-es kongresszusa

Ponta Delgada, 2009. május 27-29.

 

A jelentés az European Transport Workers’ Federation/ETF (Közlekedési Szakszervezetek Európai Szövetsége) kongresszusáról készült.

A kongresszuson napirendre és megvitatásra kerültek a következő témakörök:

 

2009. május 27-én

  1. Az ETF elnöke megnyitja a kongresszust
  2. A napirend elfogadása
  3. A megbízólevelekkel foglalkozó bizottság megválasztása
  4. A jelenlévők üdvözlése
  5. Az új belépők/csatlakozók jóváhagyása
  6. Döntés a megfigyelő szervezetekről az ETF 2009-es kongresszusán
  7. Beszámoló az elmúlt évek tevékenységéről
  8. A megbízólevelekkel foglalkozó bizottság beszámolójának elfogadása
  9. Pénzügyi nyilatkozatok és a hallgatóság beszámolói
  10. Kerekasztalbeszélgetés a „fenntartható közlekedés”- ről – az első és második javaslat prezentációja

 

2009. május 28-án

  1. Kerekasztalbeszélgetés „az erős szakszervezetek építése” témakörében – a harmadik javaslat prezentációja

Brenda O’Brien, a brüsszeli munkabiztonság és egészség európai irodájának menedzsere „egészséges munkahely- kampány” prezentációja

12.  Az ETF alkotmányának (alapszabály) módosítása

13.  Az ETF Nőkonferenciájának konklúziói

 

2009. május 29-én

14.  Párhuzamos workshopok:

a.       Európai szektorális szociális párbeszéd – a negyedik javaslat prezentációja

b.      Alapvető jogok vs. Gazdasági szabadságok – az ötödik javaslat prezentációja

            Beszámoló a két workshopról az ETF-nek

15.  Választások

a.       Elnök

b.      Főtitkár

c.       Nem-hivatalos számvevők

d.      A Végrehajtási Bizottság tagjainak megválasztása, ahogy indítványozták a régióközi választási csoportok

16.  A választás eredményeinek kihirdetése

17.  A női képviselők Végrehajtási Bizottságbeli megerősítése, ahogy a Nők Bizottsága indítványozta

18.  Más

A kongresszus zárása

 

Az európai közlekezdési szakszervezetek májusban az ETF főkongresszusán nemet mondtunk a liberalizációra és gazdasági válság közlekedésben dolgozókra mért illetéktelen hatásaira.

 

Az ETF 2009. évi kongresszusát, melyen több mint 400 delegált vett részt legalább 30 országból, május 27-29 között tartották az Azori-szigeteki Punta Delgadaban az „Erős szakszervezetek a fenntartható közlekedésért” cím alatt.

Olyan időszerű kérdések, mint egy fenntartható európai közlekedési rendszer promóciója, erős szakszervezetek építése, kialakítása, Európai Szektorális Szociális Párbeszéd vagy a mostani igazságügyi szabályozásokkal foglalkozó Európai Bíróság megválasztása. Az eredmény egy állhatatos ETF-elkötelezettség volt egy ambiciózus napirendhez a 2009-2013-ig tartó mandátumra. A fent említett témakörökkel kapcsolatosan a kongresszus megvitatott kérdéseket, mint szociális dömping, megfelelő szakszervezeti válasz a közlekedéslibralizációra és –privatizációra, szabadalomlevél az EU halászainak, munkásokkal szembeni rasszizmus és idegengyűlölet elleni küzdelem és az ETF munkabérirányvonala Európa számára. Előzőleg május 26-án az ETF Nőkonferenciája elfogadott egy széleskörű munkatervet a nemek egyenlőségét és a megválasztotta Collette Parsonst a T&G Section of UNITE the Union (UK)- tól az ETF Nőbizottságának elnökévé.

 

A kongresszus –lemondott Wilhelm Haberzettlt– új ETF-elnököt válaszott Graham Stevenson személyében, aki a T&G Section of UNITE the Union (UK) nemzetközi szervezője. Alexander Kirchnert a Transnettől  és Brigitta Paast az FNV Bondgenotentől megválasztották elnökhelyetteseknek, míg Eduardo Chagast újraválasztották főtitkárnak.

 

A kongresszus teljesen feljogosította az ETF-et és annak tagjait, hogy folytassák a harcukat a még kedvezőbb munkakörülmények megszerzéséért a közlekedési munkások számára a következő mandátumidőszak alatt. Eduardo Chagas hozzátette: „Ez a kongresszus sikeres volt. Eredményei hozzá fognak járulni az ETF tevékenységeinek és vezérelveinek fejlődéséhez a következő években. A kongresszus kinyilvánította, hogy mind az államvezetés, mind a munkaadói szervezetek már egy erősebb ETF-fel fognak szembenézni, mely elkötelezett egy értelmes párbeszéd kialakításában, ami értéket közvetíthet a tagjainak. Emellett kész harcolni minden kísérlet ellen, ami aláaknázza a munka- és életkörülményeiket és főként a fizetési és biztonsági színvonalukat.

 

A kongresszuson való részvételt hasznosnak találtuk, itt jól láthattuk, milyen problémákkal néznek, néztünk szembe a közlekedésben, légiközlekedésben a munkavállalók, szakszervezetek és munkaadók. Arra is kitértünk a kongresszuson, milyen teendőink vannak és lesznek a jövőben és ennek milyen megoldásai lehetnek.

Útijelentés

 

Készült a 2009. június 15-16 European Transport Workers’ Federation Civil Aviation Section üléséről, valamint a Sector Dialogue Committee Civil Aviation plenáris üléséről.

 

Az első két napban a Civil Aviation Section ülésen vettünk részt, ahol a rendes éves pontokon kívül kiemelt helyet kapott a június 17-re tervezett EU Szocialis párbeszéd plenáris ülés előkészítése, az ETF-be belépni szándékozó pilóták kérdése, és a légiközlekedésben kialakult krízishelyzet.

Az első nap a napirendnek megfelelően a 2008 év végi szófiai ülés emlékeztetőjének elfogadásával kezdődött.

A következő napirendi pontban kaptunk tájékoztatást a 3 comittee a női committee és az ITF munkájáról. Az előző évi ülések:

Q       2 section ülés

Q       4 kormányzó bizottsági ülés

Q       3  Kabin személyzet bizottsági (CCC) ülés

Q       2 Földi kiszolgáló bizottsági (GSC) ülés

Q       3 egyesült légiirányitói munkacsoport (JATMWG) ülés

Az elmúlt évek fontosabb munkái:

 

  1. Polgári légiközlekedés az EU törvényhozásban.

a. EU/USA Open skies egyezményről. Az aláírt egyezmény több esetben előnybe részesítette az amerikai felet, ezért piaci előnybe kerültek az amerikai légitársaságok. Az ETF többször tárgyalt és erős nyomást gyakorolt mind az EU tárgyalókra és törvényhozókra, mind az amerikai félre. Ennek eredményeképp 2008. december 3-4- ig Washingtonban szociális fórumot tartott, ahol az ETF is képviseltette magát.

b.A harmadik liberalizációs csomag módosítása. 2006 év végétől a Commission  elindította harmadik liberalizációs csomagját, amelynek következtében a polgári légiközlekedésben dolgozók munkakörülménye és szociális helyzete is jelentősen romlott.  Ilyen anomáliák merültek fel a wet lízinggel kapcsolatban is, de az ETF fellépése következtében ez a helyzet is rendeződik, mert sikerült jó EU szabályokat hozni a wet lízing esetén, a dolgozói jogok sértetlenségéről. Az 1008/2008-as EU direktíva is ETF nyomásra tartalmazza azt rendelkezést, hogy a hajózó személyzetre azok a szabályok alkalmazandóak, amelyik országban általában dolgozik.

c. EASA hatáskörének növelése. Az ETF együtt dolgozik az EASA-val mint a tanácsadói testület tagja, valamint számos szabályzatkészítő csoport tagja. Ebben a munkában közös elhatározás a légiközlekedés biztonságosabbá tétele a munkavállalók jogaink megőrzésével együtt.

  1. Tevékenységek.

a.       2005. ápr. 19-i ETF action day.

b.      ETF kisrégiói konferencia az Európai légiközlekedési irányelvekről.

c.       Polgári légiközlekedési szekció szociális párbeszéd. Négy munkacsoportot hozott létre az ETF: hajózó személyzet, ATM, földi kiszolgálás, és a JUST CULTURE csoport.

d.      A szakszervezet nélküli légitársaságok (NUC), valamint a több bázisrepterű szállítók (MPPC). A Ryanair és hasonló típusú légitársaságok elleni küzdelem a munkavállalók jogaiért.

e.       Kiszervezés hatása repülésre.

a.      Oktatás szükségessége az ágazatban.

  1. A három bizottság jelentése

a.      A Kabin Személyzeti Bizottság

                                                              i.      Oktatás és szakszolgálati engedély

                                                            ii.      Repült idő limit

                                                          iii.      JAA és EASA

                                                          iv.      Hajózó személyzet ágazati párbeszéd

                                                            v.      Oktatási konferenciák

                                                          vi.      A kihívás a bizottságnak a hajózó tanulmány kiterjesztése az 1899/2006 (EU-OPS) szabályzatba, az extrém munkaórák csökkentése, az egészségügyi képzés és felszerelések beépítése a szabályzatokba (NPA, EU OPS), az EU szociális párbeszéd felélesztése, közös témák keresése, valamint a gazdasági válság és annak következményei elleni harc.

b.      Földi Kiszolgálási bizottság:

                                                              i.      A fő cél, hogy megakadályozza a bizottság a 69/67/EC Ground Handling Directive további liberalizálását és a földi kiszolgálási piac szabályozatlanná válását.

                                                            ii.      Erősítés a szociális párbeszédben.

                                                          iii.      A sub-contracting szabályzása.

                                                          iv.      A sok kiszolgáló cég megjelenése a dolgozók biztonságát fenyegeti.

                                                            v.      A nem elegendő létszámú állomány alkalmazása ellen, meg kell határozni a minimális létszámot a repülőgép körül.

                                                          vi.      Az egyedi poggyász súly limit bevezetése.

c.       Egyesült Légiirányitói munkacsoport (JATMWG)

                                                              i.      Single European Sky

                                                            ii.      Az európai légiforgalmi irányítók szakszolgálati engedélye.

                                                          iii.      Just Culture

                                                          iv.      ATM szociális párbeszéd.

                                                            v.      Oktatási konferenciák

  1. Tervek a jövőre

a.      Az EU-USA Szabad Légtér megállapodás és a Harmadik Csomag okozta munkavállalói hátrányok csökkentése.

b.       A krízis miatt a légiforgalom átrendeződik, a három nagy légitársaság dominálja a piacot, monopol helyzet kialakulása újabb kihívás a szakszervezeteknek.

c.       Párbeszéd erősítése.

d.      A földi kiszolgálásban a munkavállalók helyzetének javítása.

e.       A liberalizáció megállítása a polgári légiközlekedésben

f.        Több  minőségi munkahely teremtése a  polgári légiközlekedésben

g.      A Just Culture szemlélet beillesztése a teljes polgári légiközlekedésbe,

h.      A személyes csomag súlyának korlátozása 23 kg-ra és 9 kg-ra.

a.      Meghatározni a legmagasabb képzési szabványokat a földi kiszolgálásban

b.      Harmonizálni a légiutaskísérők szakszolgálati engedélyét

c.       A dogozók érdekeinek védelme a fapadosoknál

 

A következő napirendi pontban megvitattuk és meghatároztuk a CAS budgetjét 2009-re.

Ezután egy hosszabb vitát folytatunk az alapszabályban rögzített tisztségviselők választásáról. Nem sikerült konszenzusra jutnunk, így a következő ülés előtt írásban megvitatjuk a javaslatokat, és a következő ülésen döntünk.

A második nap a Szociális párbeszéd bizottsági ülés előkészítésével kezdődött. Megvitattuk az előző plenáris ülés emlékeztetőjét. Tanulmányoztuk a szociális partnerek által küldött prezentációakt a légiszállítás jelenlegi helyzetéről, majd egy közös kiadvány szövegét fogalmaztuk meg, amit a terveink szerint a szociális partnerek közösen adnak ki.

Következő pontban előkészültünk a 2009. június 22-23-án rendezendő EU-USA munkaerő fórumra.

Az utolsó napirendi pontként a pilóták csatlakozása az ETF-be. Előzőleg is több szakszervezeti szövetség jelezte, hogy vannak pilóta tagjai, de most egy kimondottan pilóta szövetség is kérte felvételét a az ETF-be. Ez felvetette annak a kérdését, hogy külön bizottságban működjenek, vagy a CCC részeiként, ahol jelenleg a légiutaskísérőket képviselő szervezetek tömörülnek.

 

2009.június 17-én tartotta plenáris ülését  a Polgári Repülési Szociális Párbeszéd Bizottság.

A bizottság működése óta a legnagyobb létszámú ülésen vettünk részt.  A krízis helyzet érdekeltté tette a feleket abban, hogy ezt a nyitott és jól használható csatornát alkalmazzák a légiközlekedési krízis könnyítésére történő a megoldások keresésére. Jelen volt az összes reprezentatív szövetség, sőt a munkáltatói oldalon még megfigyelő is jelentkezett. A munkavállalói oldalt az ETF és az ECA (European Cockpit Association) képviselte.

A napirendi pontok:

1.      A napirend elfogadása

2.      Az előző ülés jegyzőkönyvének elfogadása

3.      A gazdasági és pénzügyi krízis ismertetése:

3.1.   Minden szervezet ismerteti a saját tapasztalatait a krízisben.

3.2.   Kérdések és válaszok az ismertetőkkel kapcsolatban.

3.3.   Ha sikerül egy közös kiadvány elfogadása a krízis hatásairól.

4.      Mr Gilles Gantelet beszámolója a polgári légiközlekedés jelenéről és jövőjéről, a DG TREN programról, kiemelve a krízis szociális hatásait.

5.       A szociális partnerek munkaprogramjával összefüggő pontok:

5.1.    A földi kiszolgálásban 2009. május 5-én kiadott közös ACI-EUROPE, AEA, ETF, IAHA nyilatkozat ismertetése.

5.2.   A 2000/79/EC EU utasítás a polgári légiközlekedésben dolgozó utazó munkavállalók munkaidejének szervezéséről szóló ideiglenes európai egyezmény áttekintése az aláíró felek részéről.

5.3.   Közös AEA, ECA, ERA, ETF prezentáció a hajózó személyzet munkahelyi egészség megőrzéséről készült nyilatkozatáról (2008.10.17).

Az AEA és az ECA beszámolója a „A személyes adatok védelme” munkacsoportról

5.4.   Közös ACI-EUROPE, AEA, CANSO, ECA, ERA, ETF prezentáció Just Culture program a polgári légiközlekedésben program alapszabályáról 2009. 03.31).

6.      Jelölés az elnök és az alelnök személyére a következő két évre.

7.        Egyebek.

A napirendi pontoknak megfelelően a miután elfogadtuk az előző évi ülés jegyzőkönyvét, következtek a prezentációk a krízisről.

A kép, ami elénk tárult sajnos nem túl biztató, és még nem stabilizálódott a helyzet. Természetesen a légitársaságokat érinti a legsúlyosabban, de ez az egész iparágra rá nyomja a bélyegét. A Canso és az IAHA valamint a ACI-Europe is hatalmas veszteségeket könyvelt el. Sajnos az előrejelzések is azt mutatják, hogy tovább gyűrűzik a válság, a végét pedig még nem látni. Nem tudják a megoldást, a közös párbeszéd előrébb mozdíthatja dolgokat. A munkáltatói oldal leépítésekkel és a juttatások csökkentésével szeretné csökkenteni a veszteségeit, ami a munkakörülmények romlását és az állások elvesztését jelenti a munkavállalói oldalnak. Sajnos még egy rossz tendencia kialakulását figyeltük meg, ami a repülésben veszélyes lehet. A légitársaságok a jobb hatásfokot gyakran a fordulóidők drasztikus csökkentésével képzelik, vagy a szakértő személyzet csökkentésével, esetleg az olcsóbbakra-képzetlenebbekre cserélésével. A földi kiszolgálás és a repterek pedig követik a példát. Ez az, ami ellen az ETF küzd. A közös kiadvány, sajtónyilatkozat sajnos egy ilyen légkörben nehezen megvalósítható, így nem is sikerült az ülésen elérni. Természetesen tovább folyik az egyeztetés ez ügyben, az ülésen kívül is.

Lényeges momentuma volt az ülésnek Mr Gilles Gantelet beszámolója. A törvényhozás terveit ismertette a polgári légiközlekedés területén, amiben kiemelte a ground handling directive módosítását, a Just Culture program kiterjesztését a repülés biztonságának növelése érdekében, a hajózó személyzet egészségmegőrző programját, és a JAA-EASA ügyek rendezését. Az utóbbira különös figyelmet fordítanak, ami érthető, hiszen még mindig nincs megfelelő befolyása az EASA-nak az EU-ban. Elmondta, hogy egy teljesen független eseménykivizsgáló csoportot kívánnak létrehozni, ami teljes jogkörrel tud az EU-ban vizsgálódni bárhol.

Az 5. pontban tárgyalandó napirendi pontok témáira kevés idő maradt így csak egy gyors helyzetjelentést hallhattunk a folyamatban lévő munkákról és a már előzőleg megkapott írásos anyagokat nem tárgyaltuk. A felek egyetértettek abban, hogy a megkezdett munkákat tovább kell folytatni, a befejezett projekteket pedig sikeresnek ítélték meg. Néhány befejezett kiadvány elérhető a Sectoral Dialog Committee honlapján.

Összefoglalva a hasznosnak találtuk az ülést, mert közvetlen és reális képet kaptunk a polgári légiközlekedés jelenlegi helyzetéről, és sikerült olyan információt szereznünk pl. a Just Culture-ról amit itthoni is meg kell honosítanunk. Azonban látjuk azt is, hogy nemcsak „helyi” tagállami, hanem EU szinten is küszködünk azzal, hogy a szociális partnerek közösen fenntartások nélkül dolgozzanak együtt a polgári légiközlekedés és az abban dolgozó munkavállalók jövőjéről.

Ferihegy, 2009. június 25

 

Összeállított: Hortobágyi Ferenc

 

 

 

 

 

MAPLÉSZ közgyűlés

2009.06.26. 22:27

A Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség (MAPLÉSZ) közgyűlést tartott 2009. június 25-én. (A több mint 2500 főt tömörítő Maplész tagjai: Gazdasági Szakemberek Szakszervezete, Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete, Hunacca Magyar Légiutaskísérók Egyesülete, Légiforgalmi Egyesült Szakszervezet, valamint a Repülőgép Műszakiak Független Szakszervezete). 

Az RMFSz is képviselte magát.

Témák: 2008-as Gazdasági beszámoló, valamint Felügyelő Bizottsági beszámoló, 2009-es tervek,  Ügyvivő Testület választása.

A Maplész jelenlévő tagszervezetei elhatározták, hogy a jövőben szorosabban együttműködnek a magyar polgári légiközlekedésben dolgozó munkavállalók érdekeinek védelmében, közösen állnak ki a sorozatos jogsértésekkel szemben amit a munkáltatók folyamtosan elkövetnek.

Galham átsorolások

2009.06.26. 22:12

2009. június 18-án a Választmány felhatalmazta az Ügyvivőket, hogy a problémás Galham átsorolásokat az ACE-val egyeztetve függesszék fel, és 2009. augusztus 31-ig készítsenk egy új elfogadható számitási rendszert. A 2008. november 01 után átsorolt munkavállalók listáját lekértük a humántól, egyetértés van a Társaság és az RMFSz között abban, hogy az elkészült szabályzat szerint visszamenőleg érvényesíteni fogjuk az elmaradt emeléseket az új szabályok szerint. Az RMFSz munkacsoportot hozott létre amelynek tagjai: Gengeliczky János,  Ludvig Gábor, Pásztor Zoltán, és Hortobágyi Ferenc. A tárgyalások várhatóan a jövő héten kezdődnek.

Munkaruha felmérés

2009.06.25. 22:15

Van néhány kérdésünk munkaruha ügyben.

Ide kattintva érhető el a kérdőív.

Júniustól változtak a munkajogi szabályok

    Budapest, 2009. június 15., hétfő (MTI) - Június 1-jével hatályba léptek a Munka Törvénykönyvének azon módosításai, amelyek munkajogi eszközökkel kívánják enyhíteni a válság hatásait a munkaidőkeretre, a pihenőidőre és a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabályok rugalmasabbá tételével - hívja fel a figyelmet a PricewaterhouseCoopers (PwC) adó- és jogi hírlevele.

    A hírlevél ismerteti: a napi munkaidő tartamának alapulvételével a munkáltató eddig legfeljebb háromhavi, illetve legfeljebb tizenkét heti keretben határozhatta meg a munkaidőt. Az új szabályozás lehetőséget ad arra, hogy a munkaidő legfeljebb négyhavi, illetve legfeljebb tizenhat heti keretben is meghatározható legyen.
    A pihenőidőre vonatkozó rendelkezések is változtak. Június 1-je előtt a munkavállalót a készenlétet követően minden esetben megillette 11 óra pihenőidő. E szabályozástól csak kollektív szerződés tartalmazhatott eltérő szabályokat. Az új szabályok szerint, amennyiben a készenlét alatt munkavégzés nem történt, a készenlétet követően a munkavállalót nem illeti meg pihenőidő.
    A rendkívüli munkavégzés szabályai is módosultak. A korábbi szabályok szerint a munkáltató egyes munkavállalók számára – a munkavállalóval történő megállapodás alapján – az éves kétszáz órán felül további legfeljebb száz, összesen tehát legfeljebb háromszáz óra időtartamú rendkívüli munkavégzést rendelhet el.
    A munkáltató ezen megállapodást eddig csak olyan munkavállalóval köthette meg, akinek a munkakörével azonos munkakörben az állami foglalkoztatási szervnél munkaerőigényét a munkáltató bejelentette és állásközvetítést kért, viszont az nem járt eredménnyel; a munkavállaló magas szintű vagy kivételes ismereteket, illetve ilyen gyakorlatot igénylő munkára vagy szakmára rendelkezik képesítéssel, vagy egyébként olyan kivételes tudással rendelkezik, amely a munkáltató működéséhez feltétlenül szükséges. Június 1-jétől elegendő azon feltétel teljesülése, hogy az állami foglalkoztatási szervnél a munkáltató bejelentette munkaerőigényét, állásközvetítést kért, azonban az nem járt eredménnyel.

3 szabály módosítás, és mindehárom szabály a munkáltatónak kedvez..... Jól látszik ebből, hogy az immár 5-6 éve elkezdődött tendencia folytatódik, továbbra is csak a munkáltatóknak állapít meg kedvezőbb szabályokat a változásokkor az MT.  

 

A MALÉV újabb létszámleépítésről döntött. Péntek átadták a Malévnál működő szakszervezeteknek azt a csomagot, amit ilyen esetben szoktak küldeni a Munkaügyi Központ felé is. Ahogy a MALÉV-nél már megszoktuk természetesen konkrétumok nélkül csak a leépítendő munkavállalók számát jelölték meg, és a MALÉV létszámát, ami az utóbbi időben állandóan változik a Társaság által írt dokumentumokban. Előzőleg a szakszervezetek kifejezetten közösen kérték a létszámadatokat munkakörönként és szervezeti egységenként, de a mai napig nem kapták meg. A bejelentett leépítendő munkavállalók létszáma: 150 fő, amit 110 szellemi és 40 fizikai megosztásban kívánnak megtenni. Egyelőre ennyit tudunk, az első létszám leépítési Bizottsági ülés (ahol a KÜT-nek van létjogosultsága, de „nagyvonalúan” meghívták a szakszervezeteket is) június 30-án lesz. Érdekesség, hogy az előzőleg véleményezésre átadott Üzleti Tervben nem szerepeltették a létszámleépítést….

Megérkezett a válasz kérdésünkre a cégtől a nyugdíjpénztári befizetésekről:

 

Tisztelt Ügyvivő Urak!

 

Kérdésükre válaszolva közöljük, hogy a munkavállalóktól levont magánnyugdíj pénztári tagdíjak, nyugdíjjárulékok, az egészségbiztosítási, az önkéntes nyugdíjbiztosítási és a magánynugdíj pénztári tagdíjak a 2009. május fizetéssel szinkronban (05. hó végével bezárólag) el lettek utalva.

Budapest. 2009. június 18.

 

                                                                   Orbán László

                                                                  Humán igazgató

 

Választmányi 2009 június 18

2009.06.18. 03:56

2009 június 18-án,  reggel 10 órakor Választmányi ülést tartunk.

Téma: cég ajánlat a Galhamtól való ideiglenes eltérésre.

 

Június 11-12-én a Légiszállítási Ágazati Párbeszéd Bizottságban reprezentatív szervezetek (köztük az RMFSz) újra nekivágtak az Ágazati Kollektív Szerződés létrehozásának. Két napos kihelyezett ülésen próbáltunk elérni egy olyan KSZ-t ami az ágazatban dolgozó munkavállalók érdekeit védi és stabilizálja a helyzetüket olyan munkahelyeken is ahol jelenleg nincs érvényes Kollektív Szerződés. Ez nem egyszerű dolog, hiszen az MT változásai az utóbbi öt évben olyan mértékben munkavállaló pártiak voltak, és arra felé hajlottak, hogy KSZ nélkül is nagyon jól megéljen a munkáltató, és nehéz olyan tényleges pozitívumokat elérni, amit a munkáltatók is akarnának anélkül, hogy bármiféle nyomást gyakorolnánk rájuk. Márpedig ez a nyomásgyakorlás ágazati szinten még nehezebb, mint helyileg. A csak az MT alatt működő munkavállalók pedig nagyon kiszolgáltatottak. Egyre nő a száma azon munkáltatóknak ahol nincs KSZ. Ha csak kicsit körülnézünk a reptéren: például a Celebi, a WIZZAIR, és bizony ott a Budapest Airport is és még lenne pár cég. A Légiszállítási Ágazati Párbeszédbizottság (LÁPB) munkavállalói oldala már 2005-ben elhatározta, hogy létrehoz egy ÁKSZ-t, mivel látszottak körvonalazódni már akkor ezek a problémák.  Persze a munkáltatói oldalon a fentebb említett MT változások miatt nincs rá nagy szükség, talán az egyetlen indok, hogy az ÁKSZ segítséget nyújt abban, hogy azonos szabályok alapján versenyezzenek a konkurens cégek (ha aláíródik, és a miniszter kiterjeszti a teljes ágazatra). Sajnos más olyan pontot nem látunk, ami a másik oldalt arra ösztönözné, hogy mielőbb létrejöjjön az ÁKSZ.
Ebben a „légkörben” tárgyaltunk két napig. Az eredmény, hogy az ÁKSZ törzsrészén sikerült végigmenni, nagyon sok függő ponttal, és sok olyan furcsának tűnő helyzettel, amikor mi munkavállalói oldal azt kellet, hogy mondjuk egy-egy résznél, amit a munkáltató pluszban akart hozzá tenni, hogy annál már jobb az MT. Megegyeztünk néhány melléklet létrehozásáról, mint pl az ágazati bérminimum melléklet, a hátrányos jogkövetkezmények kiszabására irányuló eljárás, vita van köztünk azon, hogy kell-e sztrájkszabályzat. Természetesen mi nem szeretnénk ők viszont nagyon. Szóval az ÁKSZ állapota kezdetleges, alakul, de nagyon sok döntő pontban nincs egyetértés. Egy olyan tervezet van a kezünkben ami még nagyon sokat kell változzon.  Nagyon sok ponthoz vissza kell térnünk, átgondolni, a munkavállalói oldalnak egyeztetnie kell a sarokpontokról, a bérminimumok létrehozása is egy nagy falat lesz, azután meg kell nézetni a szakszervezeti jogászokkal. A következő ülésig nagyon sok a munkánk, több egyeztetést kell tartani a munkavállalói oldalnak. A következő ülés tervezett időpontja: szeptember 10.

Pilótáktól kaptuk

2009.06.06. 08:29

Tisztelt Szakszervezeti Vezetők!


Tájékoztatni szeretném a Szakszervezeti vezetőket, hogy az öt hetes tárgyalás sorozat a MALÉV és a HUNALPA között eredménytelenül zárult, ezért a mai napon benyújtottuk hivatalosan sztrájk fenyegetésünket a vállalat vezetői felé.

Alapvető célkitűzéseink a következőek:

  • a Seniority szerinti elbocsátás visszaállítása, a nemzetközileg is elismert Malév pilóta társadalom szakmai hírnevének megőrzése. (Az év végére tervezett újabb 20%-os pilóta létszámleépítés igazságos és emberséges feltételeinek biztosítása.)
  • a Malév pilótáinak Trenkwalder Kft-be történő kiszervezésének meggátolása. (Nem hagyhatjuk, és nem is hagyjuk, hogy egy szakértő gárdát alacsonyabb képzettségű, bár olcsóbb pilótákra váltsanak fel gazdasági érdekek alapján.)
  • a Q400-as pilóták reálkeresetének visszaállítása. (a Q400-as típuson repülő pilóták 40%-kal alacsonyabb jövedelmet kapnak, mint az előző években a repülőgép adottságainak, útvonal struktúrájának köszönhetően – ez jelenleg 39 pilótát érint)


        A tervezett Figyelmeztető sztrájk időpontja: 2009. június 10. 11.40. - től 13.40.-ig.
        Megegyezés hiányában 2009. Június 17-től határozatlan idejű munkabeszüntetést tervezünk.



Tisztelettel kérem a fent említett indokok, és időpontok tudomásul vételét.

Bízva támagatásotokban!


Üdvözlettel:
 
Óvári Tamás
HUNALPA elnök

HUNALPA Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete
Mobile: + 36 30 996-8216
Fax:    + 36 1 296-7121

ten years. ten airlines. oneworld
          

Humánnal tárgyaltunk

2009.06.06. 07:06

A folyamatban lévő ügyeinket újra áttekintettük a Humán Igazgatóval. A következő témákban várunk választ:

  • Projektfüggő prémium miért nem lett kiadva,
  • Átsorolás értékelésének eredményei,
  • Tanfolyamok, képzési terv,
  • KSZ módosítás,
  • Munkaruha,
  • Teljesítményfüggő prémiumról való tájékoztatás módosítása,
  • Nyugdíjpénztári befizetésekről tájékoztatás,
  • Milánói munkaidő nyilvántartás átadása,
  • ACE FB tagok kiléte,
  • Életmű díjasok,
  • Berepülési pótlék.

A válaszok beérkezése után tájékoztatunk benneteket.

 

Sztrájkfelmérés

2009.06.06. 01:57

Szeretnénk ha segítenétek felmérni, mennyire és miért akartok sztrájkolni.

A felmérés itt érhető el.

A kitöltésre egy hetetek van 

Köszönjük.

Kedves Kollégák,

 Tájékoztatlak Benneteket arról, hogy a végrehajtó területek irányításában bekövetkezett változásokra tekintettel az átsorolt munkavállalók értékelése, (3 hónap után történő értékelés az új szinten) a jövő hét folyamán folytatódik.

 Kérem, hogy az érintettek tájékoztatásában segítsetek informálisan.

 Köszönöm

 Üdv

 Orbán László
Humán igazgató
ACE

 Kedves Kollégák,

Ezúton tájékoztatlak Benneteket, hogy ígéretünknek megfelelően az április havi elmaradt utalás megtörtént. Így már nincs elmaradás ezen juttatás tekintetében.

 Üdv

 Orbán László
Humán igazgató
ACE

 

 

Választmányi 2009 május 19

2009.05.20. 22:16

 

Az ülés első napirendi pontjaként az Ügyvivő Testület tájékoztatta a Választmányt az ÜT választás hivatalos eredményéről. A leadott 3400 szavazatból 2610-t kaptak az RMFSz jelöltjei, ez 80%. A választott 9 ÜT tag mindegyike, és az első póttag is az RMFSz jelöltjeiből került ki.
Ezek után a Választmány meghallgatta az Aeroplex kft Ügyvezető Igazgatójának tájékoztatóját a kft-és a Malév csoport pillanatnyi helyzetéről. Hajsó Viktor tájékoztatta a Választmány arról is, hogy a következő hét folyamán az Aeroplex vezetésében átalakításokat fog végre hajtani. Az érintett személyekről illetve a változásokról folyamatosan fogja tájékoztatni a szakszervezetet.
A Választmány a továbbiakban döntést hozott arról, hogy a jelenlegi helyzetben a bértárgyalások folytatását szüneteltetni kell.
A Választmány értékelte az Ügyvivők által elkészített választ a munkáltató KSz módosítási javaslatára: további finomításokra van szükség.
Titkos szavazáson 11:3-as arányban Fűrész Ferenc továbbfoglalkoztatása mellett hoztunk döntést. Ugyanekkor két hónapos szabadságot engedélyezet neki a Választmány, amit május 25-től kezd meg.
Hegedűs Tibor indítványozta egy eseti-etikai bizottság felállítását a tisztségviselők munkájának, alkalmasságának vizsgálatára, ha felvetődik ennek szükségessége. Rövid vita után a döntést a következő ülésre halasztottuk.

 

ÜT választás

2009.05.15. 21:22

Az RMFSz Választmánya és Ügyvivői nevében köszönöm minden munkavállalónak a szavazáson való részvételt, egyben gratulálunk minden jelöltnek a kapott szavazatokhoz. Genge

Tisztelt RMFSz!

Ezúton tájékoztatom Önöket, hogy az április havi egészségpénztári átutalásokat Társaságunk legkésőbb május 31-ig teljesíti.
Az utalás megtörténtéről írásban értesítem Önöket.

Üdvözlettel:

Orbán László
HR Igazgató
Aeroplex Kft.

Választmányi 2009 május 19

2009.05.14. 16:45

2009 Május 19-én 9 órakor Választmányi ülést tartunk.
Témák: ÜT választás eredménye, béremelés (Hajsó Viktorral), Fürész Ferenc tovább alkalmazása.

süti beállítások módosítása