Meghívottként részt vettünk a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság (RFKB) fórumán.

A fórum célja, hogy a szakképzés tervezésében bekövetkezett változásokra reagáljon, mivel a jövőben a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok fogják megszabni a képzők számára a szakmák szerinti beiratkozási keretszámokat (2008-ban volt az első év, 2009 már a második év tervezése kezdődött meg).

Ezen keretszámokat az RFKB-k két forrásra támaszkodva határozzák meg. Az egyik egy kérdőíves vizsgálat, melynek során országosan 12.000 kérdőív került lekérdezésre, amely tartalmazza a vállalkozásokat és a közszféra intézményeit is. A másik pedig olyan régiónként megtartott konzultációs egyeztető fórumok.

Velünk együtt részt vett a Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakkőzépiskla és Szakiskola, az Aeroplex, a Malév Oktatási Központ, A Lufthansa Technik Budapest, a Hunalpa, Hunacca, valamint a Lesz képviselői.

A bemutatott prezentáci szerint a következő szakmákról volt szó:
Légiutas-kísérő, Repülőgép-szerelő, Repülőgépsárkány-szerelő, Repülőgépműszerész Repülőtéri földi kiszolgáló.

Sajnos az új rendszer nem annyira a szakma képviselőiből áll, az iskoláknak pedig helyük sincs benne, az iskola üzemletetők is túl kis arányban szerpelnek a bizottságban.

A tavalyi döntés értelmében az általunk érdekelt szakmák közül csak a repülőgép szerelők vannak a fejlesztendő csoportban a repülőgép műszerészek a szintentartó, a többi pedig a csökkentendő kategóriába került.  Ez a döntés ami a fejünk felett született nem tükrözi a valós keresletet a képzésre, és negatívan befolyásolja a szakma jövőjét.

Több probléma felmerült, például a törvényhozásunk hibája, hogy nem megfelelően vettük át az 2041-es EK rendeletet az EU-ból ami miatt a Kossuth nem tudta megszerezni a PART-147 engedélyét. A szakképzési alap sem hasznosul ott és úgy ahogy kellene, mert egyre szűkebb határokat szabnak, egyre inkább úgy tünik, hogy nem a működés a lényeg, hanem az, hogy minél több pénzt ne lehessen felhasználni és az visszafolyik akkor az államhoz. Hiányoljuk a szakma népszerűsítését. A legveszélyebbnek azonban a Malév Oktatási Központ helyzete tűnik. A BA Zrt olyan hatalmas bérleti díjat kér a MAlév által a szakképzési alapból épült épületre, hogy a MAlév a költségcsökkentési programjában immár nem először a bezárását tervezi. Ez a döntés ellehetlenítené a gyakorlati képzéseket nemcsak a repülőgép szerelő hanem a légiutaskísérő, földi kiszolgáló munkakörökben. Egy magas színvonalu hazai képzési központot kívánnak megszüntetni.... Az Aeroplex, a Lufthansa Technik, a MALÉV, a MALÉV GH és számos külföldi légitársaság részére végez képzéseket a MOK bűntény lenne megszüntetni, ráadásul gazdaságilag kigazdálkodható a hatalmas és aránytalan bérleti díj. A szakmánk jövője mulhat ezen. Könnyen eljuthatunk oda, hogy leáll a képzés és Magyarországon nem lesz iskolarendszerű képzés a szakmánkban, ha nem figyelünk és segítünk. Ha pedig egszer leáll nehéz lesz újraindítani. Nem messze innen Szlovéniában nincs repülőgép szerelő képzés, nem szeretnénk erre a sorsra jutni.

A forumon az RFKB felé eljuttatott üzenet az volt, hogy minden szakmát a fejlesztendőbe kelle sorolni, hiszen az ágazatunkben működő munkáltatóknak szüksége van képzett repülős szakemberekre folyamatosan.